Dorina Arsene despre cea mai importantă lecție pe care i-a dat-o mama sa: „M-a luat să asist la o naștere”

123

P.S. Material publicat în revista pentruea.md, joi, 2 aprilie, 2015.

Vă întrebați cine i-a educat bunele maniere, bunul gust și „cei 7 ani de-acasă Dorinei Arsene”? Iat-o pe doamna Parascovia Arsene – temelia a tot ce înseamnă astăzi consilierul de dezvoltare a personalității pe domeniul bunelor maniere Dorina Arsene. Directoarea școlii ABeZe ne-a dezvăluit ce a moștenit de la mama sa în Campania „Mame și Fiice”.

Când ai realizat cât de multe sacrificii a făcut mama ta pentru tine? Ce relație ai cu ea?

Să vorbesc despre mama mea, Parascovia, este o plăcere deosebită și trăiesc emoții puternice, greu de transpus în scris. Ea este pilonul pe care mă sprijin întotdeauna. Este bucuria și exemplul de femeie care m-a învățat să obțin ceea ce doresc. Mama mea, o fire puternică, hotărâtă, încrezută în propriile forțe, a zâmbit chiar dacă soarta nu a fost atât de blândă cu ea și m-a molipsit de un pozitivism aparte. Ea spune: „Totul are un sens, fiecare om din viață nu vine întâmplător – el are o menire”.

Cu atâta căldură îmi amintesc de acele clipe minunate în care ne pregăteam să mergem la o sărbătoare în sat. O țineam strâns de mână, iar ea, frumoasă, cu un păr bogat, zveltă, îmi transmitea siguranță. Când primeam câte un compliment mama se bucura cel mai mult pentru că ea este cea care m-a pictat atent atunci când s-a gândit cum va fi fetița ei. Mereu a avut grijă să-mi cumpere ceva deosebit, iar gustul special pentru artă tot din copilărie se trage. Am deprins de la ea cât de mult contează imaginea pentru o persoană, de fapt, este esența care face diferența.

Îmi amintesc, în primul meu an de școală mama mă lua câteodată cu ea la serviciu, la maternitate. Îmbrăcam hainele de medic și învățam să scriu, să adun și să scad, pentru că mama încerca să petrecem cât mai mult timp valoros împreună. Eu eram universul ei, iar ea era cea mai scumpă ființă de pe pământ, până când într-o după amiază am mers la maternitate și am văzut un boț mic de copil, sora mea – ajutorul meu, sprijinul meu, prietena mea și toată bucuria mea.

MULȚUMESC MAMA… pentru strădania cu care a avut grijă să cresc o persoană corectă, educată, să știu a cere de la viață, dar și a oferi; pentru că a ales cu grijă un tată pentru mine căruia îi sunt foarte recunoscătoare pentru tot ce face.

12

Cum a evoluat în timp relația voastră?

A crescut și a evoluat odată cu percepția mea despre viață, cu primele dezamăgiri în dragoste, în prietenie… Însă rămâne a fi ceva special, acea legătură puternică care ne unește din copilărie. Ne mai contrăm pe anume subiecte, însă aceste supărări durează câteva minute, pentru că ea știe cât de mult o iubesc și ea știe că nimic nu ar fi la fel dacă eu n-aș fi.

Ce ai învățat de la mama ta?

Am învățat și continui să învăț mereu, pentru că mama mea oferă sfaturi de fiecare dată când observă că nu am dreptate sau greșesc. Ador învățămintele ei bazate pe exemple – așa mă face să înțeleg unde greșesc sau cum să previn anumite situații.

În clasa a XI-a, la liceu, ca să îmi dea „o lecție pentru femei”, am asistat împreună cu mama la o naștere. Vroiam, din curiozitate și din momentul în care s-au început durerile nașterii am fost prezentă în sală. Am văzut cum decurge acest proces până în momentul în care pruncul a fost pus pe pieptul mamei. Am trăit o experiență fantastică, ceea ce m-a făcut să fiu cu adevărat atentă la maturitate, într-o relație. De fapt, acesta a fost scopul mamei.

Mama insistă mereu pe faptul că este important ca o persoană să-și respecte cuvântul și să fie punctuală. Ea m-a învață să fiu corectă cu mine și cu cei din jur și să cer respect, doar dacă ofer și eu. Mă ceartă dacă nu sunt puse lucrurile la locul lor și nu este curat sau foarte curat în casă. La fel, mi-a insuflat că soția trebuie să fie independentă chiar și financiar, să aibă un post de muncă și să știe să gestioneze situațiile fără a aștepta ajutor.

Care valori și secrete, moștenite de la mama ta, le-ai transmite și educa fiicei tale?

Mama crede că doar dacă-i respecți pe ceilalți așa cum ai vrea să te respecte pe tine poți să ai pretenția de a cere același lucru.

Ea crede foarte mult în bunătate. Chiar dacă aceeași persoană nu-ți răspunde la fel, cu siguranță, va fi altcineva care îți va oferi dragoste și bunătate.

Mama mea este adepta lucrului bine făcut. Atunci când dai sută la sută în tot ceea ce faci, rezultatele magice încep să apară ca prin minune. De fapt, secretul e foarte simplu, cel pe care mi l-a oferit mama: muncește, – nimeni nu îți va da nimic gratis.

Încrederea în forțele proprii – ea este un exemplu demn de urmat în acest sens. Cu atâta siguranță a mers prin viață, cu atâta încredere că nimeni nu este obligat să-i ofere ceva încât a reușit să aibă o familie unită, fericită, o casă așa cum și-a dorit, copiii educați și multă armonie.

Respectarea celor 7 ani de-acasă care includ foarte multe reguli de bune maniere sunt cheia succesului – asta este o valoare ce m-a marcat profund. Cred că de mică am perceput cât de important este comportamentul unui om, felul în care se adresează, maniera în care comunică eficient, astfel rodul mamei mele se vede foarte clar în ceea ce lucrez la moment, adică de 3 ani deja.

eu-ea

Care e cel mai mare vis legat de mama ta?

Noi am locuit în aceeași ogradă cu buneii din partea mamei și am înțeles cât de multă necesitate, comunicare, atenție are nevoie un bătrân. De aceea, tot ce-mi doresc pentru părinții mei este să-i pot ajuta, să le ofer cele mai bune condiții de trai, să fim aproape, să fim fericiți până la adânci bătrâneți.

Lasă un răspuns

