RSS

Manieraţi de la A la Z(et)

08 Apr

De mici copii suntem educaţi să-i respectăm pe cei maturi, pe colegii şi prietenii noştri, să-i salutăm, să le zâmbim, să-i ajutăm, să oferim maturilor locul în transportul public, să nu vorbim prea tare pentru că riscăm să deranjăm pe cineva,  etc. Învăţăm, învăţăm, dar, totuşi, sunt foarte multe momente în care înţelegem că nu ştim cum să ne comportăm.

Specialiştii în bune maniere spun că bărbaţii întind mâna femeii, atunci când se salută sau fac cunoştinţă, doar dacă doresc să o sărute. Ce vedem, noi, spre exemplu la politicienii noştri, evident, nu respectă acest cod.

Dacă e să vorbesc de specificul eticii la masă atunci aş putea vorbi o zi întreagă tot menţionând exemple. Oamenii tind să devină publici, cât mai importanţi, cât mai influenţi, dar, cu regret, nu se gândesc la imaginea şi la comportamentul lor. Aici pot menţiona chiar şi codul vestimentar în cele mai multe cazuri nu este respectat. Şi e foarte simplu ori studiezi unele reguli esenţiale după care te conduci mereu, ori angajezi o persoană care deja le cunoaşte şi poate să te ajute. De ce trebuie să te faci de ruşine într-un hal fără de hal.

Ştiu, îmi veţi spune că suntem atât de săraci că cine mai are nevoie de a respecta un cod al bunelor maniere, cine are nevoie de aşa ceva, dar chiar este inadmisibil să fii o persoană publică şi să nu cunoşti unele elemente cheie. Am avut ocazia să mă întâlnesc de câteva ori cu Prinţesa Marina Sturdza… da… prin însăşi prezenţa sa această femeie inspiră la bune maniere.

Evident, atunci când cunoşti şi te conduci după regulile esenţiale din codul bunelor maniere deja te gândeşti ce discuţi, să abordezi teme acceptabile, etc. Dar atunci când te gândeşti cum să mă salut, pe cine salut primul, cine şi cui se prezintă, care este tacâmul corect pentru a mânca o salată şi cel pentru peşte, etc. este o mare învălmăşeală şi laşi mâinile în jos.

Am avut ocazia să discut cu ambasadorul R. Moldova în România timp de vreo două ore, datorită unui interviu, un an în urmă. Chiar din momentul în care a răspuns la telefon am înţeles că voi avea în faţă o persoană care ştie multe din aceste reguli menţionate mai sus şi trebuie să fiu şi eu la nivelul respectiv. A vorbit, s-a comportat atât de respectuos şi atât de diplomat, că nu ai ce reproşa.

Am avut ocazia să mă cunosc cu ambasadorul R. Moldova în Cehia, un an şi jumătate în urmă când am fost la Praga. Am mers la o recepţie dată de ambasadorul Cehiei în R. Moldova după ce ne-am cunoscut pe teritoriul ambasadei la Chişinău. Este o lume aparte, o lume diferită, în care mi-ar plăcea să locuiesc.

Mereu îmi amintesc de poveţele spuse de Prinţesă: „eu chiar fiind în intimitatea mea, unde nu mă vede nimeni nu voi face ceea ce ştiu că nu o să fac în public şi doar dacă respecţi cu stricteţe aceste reguli te vei comporta firesc şi în societate”. Cuvinte de aur…

 

Etichete: , , , , ,

Lasă un răspuns

 
