RSS

Valentina Ursu şi prima sa dragoste: jurnalismul

16 Dec

Astăzi urma să fie ales preşedintele ţării. Cu regret, alegerea a eşuat. Opoziţia parlamentară (PCRM) a boicotat şedinţa, motivând că votează doar un candidat apolitic. Oare dacă ar fi propusă candidatura jurnalistei de la Radio Europa Liberă, Valentina Ursu, ar vota opoziţia?

Bine, e doar o propunere şi rog să fie tratată ca atare!

Motivul pentru care aţi intrat pe această pagină este pentru a o descoperi pe Valentina Ursu, o jurnalistă cunoscută şi apreciată cu rădăcini nisporenene, ceea ce vă propun în continuare.

A finisat studiile la USM, facultatea Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării, a făcut stagii peste hotare la RFI şi Deutsche Welle, a participat la zeci de seminare şi alte evenimente din presă în Germania, Franţa, Belgia, China, Austria, Egipt.

Premiile obţinute:

2002 şi 2003 a fost desemnată de Centrul pentru Jurnalism Independent printre 10 cei mai buni jurnalişti ai anului. „Premiile ONU 2006” pentru mass-media, locul II.

2006 a obţinut premiul III la concursul naţional de articole/reportaje la tema colaborării moldo-române, în 2007 obţine premiul III pentru acţiuni de apărare si promovare a drepturilor omului.

2008 – premiul I pentru cea mai bună reflectare a problematicii integrării europene, premiul VIP în Radio “Puterea cuvântului rostit”- 2009, câştigătoarea concursului „Condeiul jurnalistului în domeniul TIC – 2010.

Protagonista rubricii „rădăcini nisporenene”, care nici pentru o clipă nu s-a gândit la o altă profesie decât la cea de jurnalist,  spune că a început să lucreze în presă la câteva zile după ce a intrat la Facultatea de Jurnalism. Mai întâi la ziarul raional, pe atunci “Patriotul sovietic”, apoi a activat ani buni la postul local de radio Nisporeni.

Ulterior a lucrat 17 ani la Radio Moldova şi de 7 ani activează la Radio Europa Liberă. „Acolo şi aici am cunoscut oameni cu totul speciali, de la care am învăţat mult şi cărora le datorez mult. Mi-a fost de un real folos disciplina de a învăţa, disciplina de a citi, disciplina de a scrie. Zilnic, constant. Precum picatura chinezească – pare inofensivă, dar prin perseverenţă toceşte piatra. Şi când cineva ma întreabă cât e talent şi cât e muncă? Răspund simplu: depinde de la om la om. Cred că sunt unii talentaţi care pot să transmită mai uşor emoţiile într-o emisiune şi alţii mai greu. Mie îmi iese greu, foarte greu. Adică muncesc mult pentru asta, dar cred că e singura şansă să pot ţine un ascultător pe fir: să-i transmit emoţii, care pot fi ale personajului despre care vorbesc sau ale mele în raport cu povestea/personajul. Îmi place la nebunie tot ce fac. Adică fac totul cu plăcere! Poate de asta m-am căsătorit la 30 de ani în timp ce fostele mele colege aveau deja al doilea copil. Am iubit mult în viaţă, dar mereu m-am întors la prima dragoste: redacţia!”

Valentina Ursu este cunoscută şi apreciată de cei mai mulţi oameni influenţi de la noi, evidenţiindu-se prin corectitudinea accentelor pe care le pune. „Mă bucur când aud că sunt apreciată, pentru că muncesc mult. În ceea ce priveşte personalitatea, trebuie să spun că urăsc prefăcătoria, falsitatea şi fiţele. Mi-este scârbă de cei ce se prefac ceva ce nu sunt. Şi să mă mai laud cu ceva J, poate, şi datorită experienţei mele cu oamenii, a studiului psihologiei sau, unii ar spune, datorită zodiei mele  (balanţa) văd cum arată sufletul omului. Nu ştiu dacă este bine să ştii că cineva care îţi zâmbeşte frumos nu este sincer, dar m-am obişnuit!”

Postul de radio Europa Liberă a sărbătorit anul trecut 6 decenii de existenţă şi continuă să joace un anumit rol pentru cei care îl ascultă. În anii petrecuţi aici, Valentina Ursu a cutreierat mii de km şi a cunoscut foarte multă lume în situaţii dificile, pe care i-a şi ajutat, pentru că îi sunt aproape problemele sociale.

Evident, vorbind ca între colegi, am ţinut să discutăm şi despre schimbările ce se produc în mass-media, despre care Valentina Ursu are păreri bune. „În ultimii ani se produce o ameliorare a situaţiei presei în Republica Moldova. Au apărut mai bune condiţii de muncă pentru colegii din breaslă, mai multă responsabilitate profesională a jurnaliştilor, pofte mai limitate ale Puterii şi politicienilor în general de a-şi subordona maşinăria jurnalistică şi, poate ce-i mai important, mai multă mulţumire a consumatorului de informaţie de a se bucura de beneficiile unei prese libere şi responsabile”.

Pe plan personal, Valentina Ursu, este împăcată, creşte un fiu (Cristian – clasa a VII-a) şi o fiică (Irina – clasa a X-a), elevi la liceul „Prometeu”. Este fericită alături de soţul său, „omul pe care mă pot baza, orice ar fi. Este un bărbat extrem de fin, de inteligent, de curat sufleteşte, de înţelept, dar şi foarte … dotat. Avem o relaţie specială, profundă. Şi apoi, mai ştiu că tăria familiei depinde şi de respectarea principiilor morale, care pentru noi contează”.

Deşi este plecată de mulţi ani din Nisporeni revine la baştină ori de câte ori are ocazia, pentru că a rămas casa părintească. „De câte ori ajung prin Nisporeni tot de atâtea ori trec şi pe la cimitir. E aşezat chiar la marginea localităţii. Mă resemnez la mormântul părinţilor. Pentru mine baştină a rămas ceea ce e mai frumos pe lume”, spune pe o notă nostalgică Valentina Ursu.

 
Un comentariu

Scris de pe 16 Decembrie 2011 în Rădăcini nisporenene

 

Etichete: , , , , , ,

One response to “Valentina Ursu şi prima sa dragoste: jurnalismul

  1. Lalu LAZAR BUZUT

    21 August 2013 at 0:21

    Valentina,te iubesc. Lazar B,

     

Lasă un răspuns

 
