Otilia Drăguţanu: optimismul – elementul forte în viaţa sa

NOTĂ: Interviul a fost publicat pe 21 Ianuarie 2011 pe site-ul politik.md

Cea de-a 49 invitată a rubricii „VIP-ul săptămânii” molipseşte pe oricine intră în contact cu ea, de optimism, de bună dispoziţie şi de o poftă nebună de viaţă. Otilia Drăguţanu, directorul casei de traduceri Berlizzo Group este o persoană simplă şi modestă la prima vedere, dar destul de sigură şi hotărâtă. Dacă în timp ce citiţi interviul aţi asculta şi frumoasa melodie „Viaţa are gust”, interpretată de „Holograf”, sunt sigură că aţi înţelege intensitatea cu care merită să fie trăită fiecare clipă din această viaţă, fapt care o caracterizează pe invitata săptămânii.

„Sunt o optimistă incurabilă. Mi s-a spus de multe ori că mi-am pus ochelari roz şi văd viaţa prin ei. Dar mie aşa îmi place să trăiesc, să-mi amintesc lucrurile bune ce mi s-au întâmplat, să dau atenţie doar la ceea ce este bun în viaţa mea în prezent şi să mă aştept doar la bine în viitor. E adevărat că sunt un om norocos, poate de aceea îmi este mai uşor să spun şi să cred că viaţa, lumea, oamenii sunt frumoşi”, spune cu drag Otilia Drăguţanu.
Am remarcat că poartă un nume foarte frumos, Otilia, motiv pentru care am întrebat-o despre semnificaţia lui. „Otilia provine de la cuvântul german vechi „auda” care înseamnă bogăţie, avere. Mama vroia să-mi pună numele Alexandrina, dar a văzut într-o zi la televizor o campioană de gimnastică şi i-a plăcut. O chema Otilia”.
Provocând-o, am întrebat-o pe Otilia Drăguţanu dacă într-adevăr i se pare minunat să fii femeie şi răspunsul ei a fost pe măsură: „Dacă m-aş naşte a doua oară tot femeie aş vrea să fiu. Nu de alta, dar bărbaţii nu pot purta cercei, pantofi cu toc, unghii vopsite, flori în păr… dar mai ales nu pot naşte copii şi eu cred că principalul rost, dar şi cea mai mare binecuvântare a unei femei este să poarte, să nască, să crească copii. Pe mine nimic nu mă face mai fericită, decât să-l aud pe feciorul meu, Luca, spunându-mi „Mami, eşti frumoasă!”, sau să o văd pe prinţesa mea, Mia, cum alergă prin casă cu cârlionţii în vânt. În plus să fii femeie, înseamnă să ai parte de admiraţia şi atenţia bărbaţilor. Şi asta este minunat!”
Recunoaşte că uneori se mai întâmplă să fie supărată, iar pentru a-i trece vorbeşte cu sora ei. „Uneori plâng. De cele mai multe ori, tot cu sora mea. Ea e sufleţelul care mă înţelege în orice circumstanţe. Dar supărările mele nu ţin mult. Găsesc foarte repede forţe să-mi revin”, spune VIP-ul săptămânii.
Referindu-mă la cartea Andreei Marin-Bănică, „Preţuieşte viaţa”, am întrebat-o pe Otilia Drăguţanu pentru ce preţuieşte viaţa şi mi-a răspuns pentru tot. „Pentru bune şi pentru rele. Sunt norocoasă că m-am născut pe acest pământ şi mă pot bucura de tot ce mă înconjoară”. Iar dacă mai doriţi să mai savuraţi din optimismul şi încrederea cu care vede Otilia Drăguţanu lucrurile vă îndemn să citiţi interviul de mai jos.
1. Am citit undeva că vă place ziaristica, doriţi să deveniţi jurnalist?
Jurnalistica a fost pasiunea mea dintotdeauna, încă de când eram mică mă visam reporter care să povestească oamenilor despre ce s-a mai întâmplat în lume. Când eram la liceu am avut marele noroc să fiu acceptată în echipa Semnal Junior, o emisiune pe care o făceau un grup de copii de vârsta mea, fiind ghidaţi de Zinaida Izbaş, la Radio Naţional. Acolo am început să învăţ ce înseamnă cu adevărat jurnalismul, cum sa-ţi alegi subiectele în aşa fel, încât nu doar să interesezi oamenii cărora te adresezi, dar şi să-i faci mai fericiţi, să le atingi cumva viaţa. A urmat Modern Club-805, tot la Radio Naţional, dar cu colegi mai măricei, nici eu nu mai eram un copil. Acolo am avut ocazia să-i urmăresc în plină acţiune pe Andrei Porubin, Vlad Ţurcanu, Iulia Buzenco, Angela Sârbu, jurnalişti talentaţi şi entuziaşti. Frumoasă experienţă, dar mai ales distractivă. Erau o echipă care ştiau şi să muncească, dar şi să se distreze. Ultima mea experienţă ca jurnalist a fost cea de reporter PRO TV, deja după absolvirea facultăţii. A durat doar un an, după care am hotărât să mă dedic unei alte pasiuni de-ale mele mai vechi, limbilor străine. Făcusem şi facultatea de litere, aşa că eram bine pregătită. La jurnalistică renunţasem temporar pentru că eram foarte ocupată cu compania pe care o fondasem şi nu îmi mai ajungea timp de ea. Asta nu înseamnă nicidecum că am renunţat la jurnalism. Sunt sigură că va veni o zi când le voi putea aranja pe toate astfel, încât să-mi fac timp şi pentru marea mea pasiune.
2. Cum e să fii femeie de succes în domeniul traducerilor? Să ai o afacere care ajută mii şi mii de persoane?
Cred că rolul traducătorilor în lumea modernă şi mai ales în contextul apropierii ţării noastre de Uniunea Europeană este deosebit de important. Să transferi un mesaj dintr-o limbă în alta, corect, cu exactitate, să faci o adaptare reuşită la limba ţintă, nu este deloc uşor. Pe lângă cunoaşterea limbii străine, mai ai nevoie de o bogată cultură generală, dar şi să cunoşti domeniul în care traduci. Iar fără traducere comunicarea în multe situaţii este imposibilă. Sau dacă traducerea este necalitativă, se pot crea neînţelegeri cu consecinţe grave. Să conduci o afacere în acest domeniu implică toate dificultăţile şi reuşitele pe care le presupune conducerea oricărei companii mici în Moldova. Bineînţeles că mai sunt şi aspecte specifice domeniului, cum ar fi descoperirea şi instruirea traducătorilor, dar cred că Berlizzo Group se descurcă de minune şi pot spune că mă mândresc cu echipa pe care o am şi cu munca pe care o facem.
3. Cât de mult vă afectează politica în domeniul în care activaţi?
Politica afectează pe toată lumea, indiferent în ce domeniu activează. De politicieni depinde în ce direcţie se va dezvolta ţara noastră, fapt care este important pentru orice afacere. Pentru traduceri în mod special. Cu cât suntem mai deschişi faţă de lume, avem mai multe legături cu alte ţări, se implementează mai multe proiecte, ne vizitează mai mulţi experţi străini, cu atât mai bine şi pentru ţară, care are de câştigat de pe urma finanţării străine şi schimbului de experienţă şi pentru traducători, care au mai mult de lucru.
4. V-ar plăcea să vă implicaţi în politică? Care legi le-aţi modifica, ceea ce ţine de femei şi drepturile acestora?
Nu, nu mi-ar plăcea deloc să mă implic în politică. Cred că se pot face multe pentru drepturile femeilor şi nefiind politician. Ce aş schimba? Dacă aş putea aş da femeilor de la ţară posibilitatea de a face studii în domeniul care le place şi de a lucra în acel domeniu. Dar acest lucru nu poate fi realizat până când satul în Moldova nu va renaşte, până când nu vor fi create întreprinderi în zonele rurale, care să le ofere ocazia să facă şi altceva, decât să lucreze pământul. Din păcate, însă, cred că mai avem până atunci. Ceea ce face compania mea este să ofere o şansă fetelor tinere, care abia au absolvit facultatea. În general toţi vor să angajeze oameni cu experienţă în domeniu, puţini vor să investească timp şi resurse pentru a învăţa pe cineva cum să facă o meserie, de la bun început. Noi însă, angajăm persoane talentate, chiar dacă nu au nici un fel de experienţă.
5. Ce înseamnă pentru Dvs. ziua trecută, îi daţi vreo importanţă?
Ziua trecută înseamnă o lecţie care mă învaţă cum să evit greşelile în ziua următoare şi o amintire frumoasă despre care o să povestesc nepoţilor la bătrâneţe.
6. Prin ce culori priveşte Otilia Drăguţanu sensul şi armonia vieţii?
Viaţa e plină de culoare şi fiecare culoare are sensul şi rostul ei. Dacă oamenii ar mai fi şi suficient de conştienţi de frumuseţea nepreţuită a acestora, ar fi mult mai fericiţi. Dar noi suntem conduşi de inerţie, subjugaţi de obligaţii, astfel încât nu găsim timp să ridicăm capul să apreciem universul nostru multicolor şi viaţa cu toate câte ne învaţă ea în fiecare clipă. Ceea ce încerc eu să fac, deşi nu întotdeauna îmi reuşeşte, este să mă uit în jur mai des, să văd cerul senin sau înnorat, dar întotdeauna superb, să simt vântul, rece sau cald, dar care îţi dă întotdeauna putere, să ating florile, verzi sau uscate, dar care te surprind de fiecare dată cu fragilitatea lor. Într-un cuvânt să mă bucur de lumea asta pe care ne-a dat-o Dumnezeu ca să fim fericiţi în ea şi nu temători şi îngrijoraţi.
7. Împreună cu soţul Dorin Drăguţanu sunteţi un cuplu perfect: doi oameni publici, impunători în profesia fiecăruia, aveţi doi copii minunaţi, de ce mai aveţi nevoie?
Sincer, nu mai avem nevoie de nimic. Poate doar să ne ajungă sănătate, răbdare, energie să o ţinem tot aşa.
8. Imaginaţi-vă o seară de iarnă cu un ger care pişcă puternic de obraji, cu multă zăpadă afară, iar Dvs. sunteţi….. unde, cu cine şi în ce condiţii?
Undeva în munţi, într-o cabană, în faţa unui cămin cu o cană de vin fiert, la o discuţie cu soţul meu. O să mă întrebi de ce fără copii…pentru că în ultimul timp suntem amândoi foarte ocupaţi, încât visăm la o vacanţă în doi, departe de oraş.
9. Dacă aţi merge într-o seară singură pe drum şi aţi găsi o geantă cu bani ce aţi face cu ei?
Dacă aş găsi geanta cu bani astăzi, aş deschide un centru pentru traducători. Cu bibliotecă specializată, săli de studiu, revistă de specialitate, cursuri de traducere. Acesta este visul meu acum, mai rămâne să găsesc geanta.
10. Toţi cunoaştem, dar în special politicienii o repetă mereu, că tinerii sunt viitorul ţării, credeţi că avem un potenţial bogat în tinerii de astăzi sau unde ne îndreptăm?
Dintotdeauna generaţiile mai în vârstă obişnuiesc să spună „Tinerii din ziua de azi nu sunt aşa cum am fost noi”. Sunt de acord, doar că pe mine mă fascinează tinerii de astăzi şi sunt absolut sigură că vor fi de zece ori mai buni ca noi. În toate. Pe lângă posibilităţile tehnologice noi şi resursele pe care noi nu le-am avut la dispoziţie, ei sunt şi spiritual mai dezvoltaţi, mai liberi, mai deschişi. Eu zic să nu le punem piedici, să-i lăsăm să gândească altfel decât noi şi atunci viitorul mai bun al acestei ţări este asigurat.

Vă mulţumesc pentru interviu.

Lasă un răspuns

